Rookie i Tarifa

Första gången jag paddlade surfski var i Christchurch (Nya Zeland) för 13 år sedan. Jag har ägt och paddlat surfskis sedan dess men det var förra året som jag började tävla i tävlingsformen Downwind. Min bakgrund som slätvattenpaddlare på elitnivå har lärt mig mycket om paddling. Jag är en person som behöver mål och mening med saker. Att lära sig nya saker och bli bättre är en viktig kugge i att få mig att må bra. Så nu är Downwind paddling mitt projekt

Förra årets tävlingar gick ganska bra och jag lärde jag mig massor om att paddla vågor. Det kändes dock tydligt att jag saknade rutin i vågorna och att jag därför slösade bort en massa energi i onödan så det område där jag billigast skulle kunna förbättra mig borde vara att förbättra mina kunskaper där.

I surfski communityt pratas det mycket om och är väldigt frekventa rapporter ifrån Surfski-Center i Tarifa som ligger precis på gränsen mellan Atlanten och Medelhavet på Spaniens sydvästkust. Tarifa är mest känt som ett Kitesurf ställe men vindsäkerhet kombinerat med kuststräckor i olika riktningar och en hel del ström gör att det nästan alltid finns möjlighet att hitta vågor att paddla på. Centret drivs av Boyan Zlatarev som är en uppskattad downwind coach. Jag har försökt hitta ett tillfälle att åka till tarifa ett tag men det är så många olika saker som måste stämma för att få till det jobb, familj och inte minst en bra grupp med rätt sammansättning så att upplagget på vistelsen inte skulle bli allt för basic.

Nu stog stjärnorna rätt. Jens Bond drog ihop en grupp med erfarna surfski paddlare och tiden funkade med både jobb och familj så nu blev det av. Resan var planerad onsdag till söndag så om allt blev optimalt skulle vi kunna köra 8 bra pass i vågorna.

Veckan innan avresa började jag dock bli orolig för gruppen. Hanna var sjuk och hade inte paddlat så mycket på denna sidan årsskiftet. Fredrik hade inte heller paddlat något på länge. Maciej kände jag inte. Jens hade brutit ett revben veckan innan när han vurpat i utförskörningen från Mördarbacken i Falun. Själv hade jag tränat på bra och kände mig i bra form. En annan oro jag hade var vilken båt Jag skulle få paddla. Boyan kör mycket med stabila skis Som Epic v8 och jag ville helst paddla något som går lite fortare än så.

Väl på plats fick jag låna Jens:s V10 sport som han har liggande nere i Tarifa. Lite stabilare än det jag paddlar hemma vilket jag var riktigt bra.

dag 1.

Första passet var i bra sjö och jag paddlade på. Timingen var riktigt usel och jag paddlade in i riktigt många vågor.

Dag 2

Boyans (tydligen legendariska) omeletter till frukost och lite feedback ifrån pass 1 och lite teori inför pass 2. Boyan tyckte att det skulle vara bra om jag paddlade något långsammare så att jag inte bara försökte lösa alla problem med mer kraft/fart utan tränade mer på andra lösningar för att fånga vågor. Jag var inte riktigt redo för detta men på teorin så tog jag till mig tipset att söka vågor med lite mer olika riktning och inte öka farten först utan bara använda farten när vågen var vald och riktningen var rätt. Vågorna var bra även detta pass då det blåste bra och strömen var stark. Så stark att vi knappt kom någonstans på våra 5 minuters surfar så efter 45 minuter ville några paddla tillbaka till stranden vi startat ifrån. Maciej ville dock paddla tillbaka och jag hängde på. Nu när jag började bli trött och inte orkade trycka på så mycket och dessutom höll ett öga på Maciej började pusselbitarna falla på plats jag fångade många vågor enbart på riktningsförändring och fick mycket bättre flyt. När vi paddlat tillbaka hade vi varit ute nästan 2 timmar. Riktigt skönt.

Eftermiddagspasset fortsatte på samma tema. Jag kände mig lite sliten när vi paddlade ut. Överskottet var borta detta var en ny situation för mig. Jag har i princip alltid kännt mig pigg när jag startat en downwind. Men slitenheten gjorde gott och timingen i vågorna blev bättre och bättre.

Dag 3

Dag tre så var vinden borta. Boyan körde mer avanserad teori med oss och ännu fler pusselbitar föll på plats teoretiskt. På förhandsprognoserna skulle det blåsa mer och mer under vistelsen men nu var det i princip stilla. Boyan tog ut oss på paddling mot udden där Medelhavet möter Atlanten. Strömmen där kan tydligen skapa intressanta vågor ibland men inte idag. På vägen så fick jag agera filmare och filma de övrigas teknik. Körde lite starter och paddlade på i lite intervall på plattvattnet.

Eftermiddagen skulle vi ut till “Revet” ett rev som ligger några km utanför staden och där tidvattnet trycker upp vågor. Första dagen när vi paddlade förbi med stora vågor i ryggen hade revet varit ett riktigt inferno av vågor åt alla håll men nu hände det inte så mycket. det som därimot hände var att det blåste upp och vi fick bra medsjö hem. Jag jobbade med att kombinera de grundläggande Vågfångarapproachen med den lite mer avanserade teknikerna och lyckades få riktigt bra flyt i surfandet

Dag 4

Ingen toppenbörjan på dagen. Jag hade fått utslag som kliade på både ben och höft. som kliade rejält och hade legat vaken stora delar av natten. Genomgång av teknik till frukost. Ingen vind nu heller men en fantastisk fin dag så planen var att köra några teknikövningar och paddla platt. Jens som börjat känna sig bättre i sitt revben ville ha sin v10 sport så jag fick sätta mig i en v8. Efter övningarna så beslutade Jag och Maciej att paddla tillbaka de 9 kilometrerna till tarifa i motströmen. Sittande i en v8 på plattvatten är det distansfart som gäller och vi körde 2km intervaller med 2-300 m vila emellan.

Eftermiddagen satsades på revet än en gång men denna gång blev det mycket bättre. Det var i princip helt vindstilla men dtrömen tryckte upp riktigt fina men oförutsägbara och branta vågor som vi lekte i en hel timme medan Boyan tog bilder i de helt blanka vågorna i revets framkant. När vi paddlat tillbaka til tarifa hade vi varit ute i nästan 2 timmar och paddlat över 16 km. Allt som allt 4 timmar på havet under dagen så för att vara en dag med “fel väder” så blev det riktigt bra

Dag 5

Sista dagen. Lite tidigare frukost än de andra dagarna och bort till udden mellan haven igen. Vinden som kom mygande ifrån medelhavet samverkade bra med strömmen och det blev intressant surf fram och tillbaka mellan hamninloppet och udden varje runda levererade olika förhållanden. Första vindvågspasset med V8:an och det blev lite lärdomar om hur man beter sig i en blandning mellan lång och kort sjö när man inte kan spela ut hastighetskortet i samma utsträckning som i en snabbare båt.

Tarifa

Tarifa är en trevlig liten stad såhär års. Mycket Kiteare med sina bussar men lågsesongs sömnig kuststad utan att för den sakens skull vara helt död som de flesta svenska sommarstäder. Jens som Bott i Tarifa hela hösten guidade runt oss till olika bra restauranger till alla luncher och middagar. Det var rätt kallt når vi kom ner men sista två dagarna blev riktigt varma. Vattentemperaturen var ca 15 så inget badväder. Boyan inledde veckan kädd som en svensk på vinter downwind med torrdräkt men det räckte gott med relativt tunn neoprene på benen och superställ och eventuell vindjacka på överkroppen. Boendet var helt ok. Vi bodde i lägenheter i någon sorts bostadsrättsförening där man kunde hyra lägenheter. Vi bodde två pers i varje lägenhet vilket var helt ok. Vi skulle lätt kunnat vara 3 i var lägenhet. Något som kan vara ett problem med boendet är att det kan vara svårt att få paddelkläderna torra om det är lite tjurigare väder. Jag hade tur att hamna i en lägenhet med ett portabelt element och en fläkt som vi kunde använda för att få fart på torkandet. De andra hade inte sådan tur.

Boyan

Boyan är en bra Coach och han har så otroligt mycket erfarenhet i vågorna. Det går liksom inte fatta hur han lyckas paddla runt i vågorna. Lika fort eller fortare än alla andra och ta en massa bilder/filma samtidigt. En attraktion redan där. Boyan kännde alla de andra i gänget och var rätt avslappnad. Under Hela vistelsen trackade han mig dock med mycket glimt i ögat för att jag paddlat “fel märke” och kommer få sparken från Nordic Kayaks när alla bilder med mig i skis med Epic logga kommer fram till Fredrik. Jag kan tycka att han fokuserade lite för mycket på att filma/ta bilder men det är samtidigt riktigt kul att se lite bra bilder på sig själv i vågorna. Det är man ju inte bortskämd med.

V8

När man tittar på en v8 så ser den galet stabil och trög ut. I vågor blev den helt ok. Den surfar bra och är verkligen en helt annan båt i sjö än på platten. Jag har aldrig paddlat så stabila skis förut och jag blir oftast väldigt trött när jag paddlar långsam båt eftersom jag vill paddla fortare och säckar ihop totalt men det funkade. I de små och korta vågorna som vi hade några av dagarna var dess relativa långsamhet en tillgång då vågorna mer hade tett sig som hinder om man paddlat en snabb ski. Det som däremot saknades helt för min del var balansmomentet. Det är väldigt svårt för mig att känna något behov av att ta stödtag vid surf i småsjö med en så stabil ski. Själv skulle jag nog inte ta en såpass stabil ski för att träna eftersom det är lite för långt ifrån vad jag paddlar i normalt men jag kommer absolut ge mig ut och paddla i stabilare skis på träning framöver. Både för att öka säkerheten när jag paddlar själv och för att tvinga mig att paddla på ett annat sätt.

Utvärdering

Jag har fått en lite bättre förståelse för vågpaddlingen och övat lite på att paddla lite mer nyanserat. Jag har såklart massor kvar att lära men att jobba mer med riktning, Inte bara satsa på de största (och snabbaste vågorna) och att försöka paddla mer downwind när jag redan är trött för att bli effektivare är de saker som jag känner att jag skall jobba med. Det var bra att få såpass mycket paddling på kort tid även på ett fysiskt plan för det var riktigt länge sedan jag paddlade 8 pass i rad på ett dubbelpass schema och att det blev en hel del transportpaddling i låg intensitet är ingenting man som tidseffektiv småbarnsförälder är bortskämd med. Givetvis hade jag hoppats på mer vind men När “fel väder” är som en fin svensk sommardag så går det inte riktigt att klaga. Som helhet är jag riktigt nöjd och om jag får möjlighet att åka ner igen med ett bra gäng så gör jag gärna det.