Cyklar mot vinden

Att få till en Downwind är ett ganska stort logistiskt projekt. Först behövs rätt vind sedan behövs det fixas preleminärt paddelsälskap / eller en chauför . Det skall sedan jämkas tider bilar personer och omlastningar. Har man familj med ganska små barn blir det än värre.

Förra sommaren blev det inte så många downwinds av denna anledning och en idé föddes i mitt huvud kring hur man skulle kunna få till downwinds själv utan att blanda in en massa andra människor. Inte för att jag inte gillar sälskap utan för att det då skulle gå att få till fler downwinds.

Inte snygg men praktisk

Sommarens pryl för mig har helt klart varit min Sandiline Poncho som jag vann i våras på Kalmartävlingen. Att komma upp ur vattnet och bara vränga av sig tröjan och dra denna över huvudet har varit guld. Värmer kroppen och torkar av dig. Om man måste byta brallor skyddar den ifrån insyn och är flera klasser smidigare än en handuk Oftast bryr jag mig inte om att dra av mig neoprenebrallorna utan sätter mig bara i bilen och kör hem. Ponchon ligger mellan sätet och de våta brallorna så den suger upp all vätan.

Boyan på hemmaplan

Dagarna efter SM i Norrköping hade förbundet Bokat in Boyan Zlatarev (som driver Surfski-center Tarifa) för att trimma surfandet för de prioriterade Kanotisterna inför höstens EM på Sardinien. Samlingen var planerad till Norrköping men då prognoserna för vågor på östkusten var väldigt dåliga och prognoserna för Västkusten såg riktigt bra ut så lades förslaget att flytta det hela till Västkusten. Boende skulle inte vara något problem vi skulle kunna bo i vår stuga och förhållandena skulle bli riktigt bra.

Richard som planerat samlingen var sugen Emma som oxå är västkusting behövde inte övertalas och boyan var oxå med på noterna. Tyvärr var Elis och Hanna inte så sugna eftersom de skulle åka till Sälen dagen efter samlingen och det skulle bli för mycket köra bil. Michaela skulle jobba på lördagen och kunde inte heller. Det blev en kompromiss. Dag ett i Norrköping med teori och utan vågor och dag två på älgöfjorden.

Dagen i Norrköping blev längre än beräknat och på vägen bestämdes det att Richard Emma och Boyan skulle komma över dagen en lång körning för Boyan.

Prognosen för Lördagen låg på ca 10 m/s västligt hela dagen och med växande våghöjd. Då vågorna skulle vara bra efter 1200 och framåt bestämde vi att ta en senare start

Surfski SM 2016 i Norrköping

Årets SM Kördes på Bråviken. För första gången var det en del i SM veckan. SM veckan är ett samarrangemang mellan SVT och RF för att köra så många SM tävlingar som möjligt i samma stad under en vecka. Det gör det enkelt för SVT att täcka tävlingarna vilket gör att även små sporter kan få lite tv tid. Banan som låg helt inne på bråviken visste vi sedan innan att den med största sannorlikhet skulle bli relativt platt.

Gränser flyttar på sig.

För ett år sedan ca började jag paddla surfski lite mer seriöst. Som skolad plattvattenkanotist hade jag i början lite svårt med att paddla ensam ute i Älgöfjorden.

Första problemet var just att paddla ensam. Egentligen ingenting konstigt att paddla ensam men på havet är en annan sak. Nästa problem var att det är klippor i princip överallt runtomkring och klippor är hårda. Tanken att man till varje pris inte skall ramla i fanns där hela tiden. Att inte riktigt veta hur man skulle reagera på att ramla i i skarpt läge gnagde .

Knapptelefon

När man kör surfski är det a och o att man har lite koll på sin utrustning. Speciellt då den utrustning du behöver använda om olyckan är framme.

Telefonen är en av de viktigaste prylarna att ha med sig om man skal ut och leka i vågorna. med den kan du ringa efter hjälp om det skulle gå riktigt snett. Idag har i princip alla Smartphones med toch skärm många är vattentäta och vattentäta fodral är lätta att få tag i.

Många packar bara ner sin vanliga telefon i ett tätt fodral när de går ut och paddlar vilket räcker bra om man kommer paddla i vatten där det är enkelt att ta sig i land för att ringa. Att ringa med en iphone i fodral ute på havet när det brallar på och man kanske till och med ligger i vattnet fungerar tyvärr inte lika bra

Inledningen på surfski säsongen

Surfski asäsongen har dragit igång och vi har redan hunnit avverka 3 tävlingar.

Innan säsongen drog igång hade jag kört lite marathonlopp. Dessa hade gått bra och visade tydligt att min paddelkapacitet var högre i år än förra året. Det gjorde att förväntingarna trissats upp inför det som är mitt mål i år. Surfski Säsongen.

Kalmar

Först ut var Kalmar på självaste nationaldagen. Vinden var måttlig och från norr så vi startade en bit upp i kalmar sund och paddlade ner till Kalmar. När starten gick gled jag och Jens iväg lite från de andra på den inledande sidvindspaddlingen. och hade sedan en kamp över de första kilometrarna surf om vem som skulle ligga först. I början var det Jens som hade kommandot men jag lyckades gå om och förbi. Jag körde på rätt bra tills det gått ca en mil och det högoktanina tog slut. Paul R och Steffen B gled om mig i vågorna in mot Ölandsbron och jag hade ingenting att sätta imot. Precis samma schenario som i fjol. Väl på andra sidan bron blev det platt och jag lyckades jaga ikapp Steffen men blev även ikappkörd av Jens så vi bildade en 3manna klunga som jagade Paul. Vi tog in mycket men han inte riktigt ända fram. Som den diesel jag är så losade jag spurten mot Jens och blev 3:a.

Läs hela inlägget

Uppvärmning för surfski säsongen.

Så nu är det äntligen dags för Surfski Säsongen att dra igång.

2014 startade jag tävlingssäsongen 2 veckor och 4 paddelpass efter att jag slutligen beslutat att helt sluta med att äta beta blockerare. Då hade jag inte tränat något vettigt på lång tid eftersom medicinen gjorde det omöjligt att både ta i ordentligt och även på låg ansträngning gick man totalt in i väggen efter knappa timmen. Detta var startskottet på min återkomst till paddlandet.

Förra året när säsongen drog igång var min status dålig. Hade jobbat alldeles för mycket under vintern, Dragit på mig en praktinfluensa i april och så lite förlust av träningsmoral efter att min tilltänkta träningskompis plötsligt gått bort.

I vinter har jag tränat på ganska bra och haft målet att höja min paddelkapacitet markant. Hela vintern har jag hållit igång och paddlat på ett sätt som jag är ganska nöjd med. Det har kännts bra men eftersom jag har tränat själv och inte har någon att mäta mig imot är det svårt att riktigt veta.

Läs hela inlägget

Konsten Att skjuta sig själv i foten.

Senast i helgen när jag paddlade ett plojlopp i Göteborgs hamn i en Surfski fick jag frågan om man skulle klara att paddla den banan i en motionskajak. Det blåste inte särskillt mycket och minst tre fjärdedelar var inte ens skvalpiga. Givetvis går det. Jag har paddlat tävlingskajak i vågor som brutit mot kroppen uppe i brösthöjd. Nej det var inte konfortabelt och inget jag längtar efter men det går.

Många har bilden av tävlingskajaker som fasligt ranka farkoster ändast ämnade åt spegelblanka sjöytor för aktiva med Landslagsambitioner men det är inte alls så märkvärdigt att paddla Tävlingskajak och de klarar mycket mer än vad de flesta tror.

Så vart kommer denna tro att tävlingskajaker inte skulle funka i lite skvalp?

Läs hela inlägget

Kompromisser och kompromisser på kompromisser

När man Jobbar heltid, har två barn, driver ett litet företag och dessutom har ambitioner med sitt tränande och tävlande så kommer de ambitionerna alltid att vara en kompromiss.

Passen jag planerar är pass som i ett programm med två pass om dagen är precis det som jag som elitsatsande körde men på grund av att livet tar mer plats nu så blir det en kompromiss med ungefär halverad träningsdos. Ibland kan man följa sin plan och ibland så står stjärnorna precis rätt och man kan överträffa det man planerat.

Tyvärr svänger pendeln åt andra hållet oxå. Livet kommer ivägen. Ibland så att passet får köras på maskin istället för på vattnet ibland så att man får köra ett helt annat pass på helt galna tider och med helt fel förutsättningar. Ett exempel är kort distanspass just efter sen middag. Kort därför att det är allt man har tid med och distans för att man precis ätit och skulle kräkas om man försökte gå på hårdare.Inte helt sällan kör det oxå ihop sig totalt och det blir ingenting tränat alls.