Cyklar mot vinden

Att få till en Downwind är ett ganska stort logistiskt projekt. Först behövs rätt vind sedan behövs det fixas preleminärt paddelsälskap / eller en chauför . Det skall sedan jämkas tider bilar personer och omlastningar. Har man familj med ganska små barn blir det än värre.

Förra sommaren blev det inte så många downwinds av denna anledning och en idé föddes i mitt huvud kring hur man skulle kunna få till downwinds själv utan att blanda in en massa andra människor. Inte för att jag inte gillar sälskap utan för att det då skulle gå att få till fler downwinds.

Idén var enkel. Ställ en E-cykel och ett ombyte vid upptaget och använd den till att hämta upp bilen när man paddlat klart. E-cykel för att det är ca 15 km i motvind på förhoppningsvis en bit över 10 m/s när man förhoppningsvis redan paddlat sig lagom mör kan vara rätt segt på en vanlig hoj. Idén skavde i mitt huvud. Skulle jag köpa en Elcykel bara för att prova? Var inte så sugen på att köpa en billig kinesisk hoj med kassa komponenter men cyklarna med bra komponenter och motorsystem kostar dryga 20 papp så inte helt enkelt att motivera bara för att paddla i medvind några tillfällen per år. Beslutsångesten var ett faktum.

With a little help from a friend

Som vanligt så kunde jag inte hålla tyst om min idé utan pratade om den vid ett antal tillfällen i våras. Bland annat med Emma Levemyr. Just innan semestern får jag så ett PM på facebook ifrån Emma som säger att hennes granne skall sälja en Beg elcykel och undrar om jag är intresserad. Jag säger ja och får snabbt några bilder på hojen som är i bra storlek en av de dyrare modellerna på marknaden knappt två år gammal i bra skick och till halva nypriset. För bra för att inte slå till.

Nu har jag haft hojen i några månader. Under den tiden har västkustpaddlarna upptäckt att Älgöfjorden där jag var helt ensam att paddla downwinds förra sommaren är minst lika bra som Kungsbackafjorden. Därför har jag oftast fått sälskap när det varit DW före. Det har dock hunnit bli 6 turer med hojen. 6 stycken downwinds som annars skulle blivit ins and outs. Med tanke på att jag förra sommaren fick till mindre än 10 downwinds på hela sommaren så är det ganska mycket. Upplägget funkar riktigt bra och jag är sjukt nöjd med hojen även om jag såklart har massa ideer på förbättringar. Att cykla ut igenom skärgården är fantastiskt speciellt i solnedgång och arbetet blir lagom tungt.

Jag vill använda uppvindcyklingen som träning. El assisten tänker jag är till för att inte tappa fart i uppförsbackar och på de riktigt exponerade sträckorna eller om jag är riktigt trött. Målet är att till så stor utsträckning som möjligt cykla över 25 km/h där motorn inte hjälper till.

Det finns andra

På Norska surfski mästerskapen pratade jag lite med Bojan som sett mina bilder på Facebook ifrån min första cykeltur och han berättade att han kapat mitt upplaägg och oxå skaffat en E-cykel för att slippa att alltid ordna en chaufför. Även Ola Ström i Malmö brukar använda sin elcykel för att få till downwinds.

- to blog -


blog built using the cayman-theme by Jason Long. LICENSE