TCR

    TCR
    TCR

    Snabb motionskajak

    Vi tykte de danska turbåtsreglerna kändes lite för stela och att det borde gå att göra en bättre modern motionskajak. Vi tänkte att en modern kajak mer besläktad med Tracer /VKV 101 skulle vara en bättre ide och då framförallt för de som inte väger över 80 kg. Resultatet blev fantastiskt och vi fick en kajak som passar ypperligt för klubbruk eller för lättare motionspaddlare som tycker 51:orna är för stora. Den är snabbare och roligare än en 51:a med en väldigt lite förlust i stabilitet

    I de finare materialen har TCR och TCR + varit mycket framgångsrika i Mastersklasserna både i sverige och utomlands.

    Stabilitet

    K1 racer
    Havskajak

    Data

    • length, 520 cm
    • width, ca 49
    • weight, från ca 9 kg
    • sizes, 65-80

    Priser

    Material
    Club
    Training
    Sport
    Racing
    Pro-elite
    Pris
    15.000:-
    16.500:-
    21.500:-
    23.500:-
    28.000:-

    Materialval

    När Zedtech bygger kajaker använder han alltid de bästa priseffektivaste materialen och prioriterar alltid det material och den process som ger bäst resultat för pengarna. Istället för att alltid uppgradera fibern först. Detta ger en billigare kajak men gör det oxå möjligt att tex bygga Marathon kajaker redan på mellanmaterialklasserna. Alla kajaker är vakuum sugna i epoxy allt för att få en så hög och jämn laminatkvalitet som möjligt genom hela linjen
    
    	Fiber:      Glasfiber
    	Sadwich:    Spheretex
    	Harts:      Epoxy
    	Process:    Vakuum
    			
    Beskrivning

    Ett mycket prisvärt och tåligt laminat med mycket bra egenskaper. Kombinationen med Vakuumsugen epoxy och spheretex och ger ett laminat av väldigt hög och hjämn kvalitet som är mycket svårslagen i prisklassen. Detta laminat är väldigt populärt som klubbkajaker.

    
    	Fiber:      Glasfiber/kol eller Kol/Aramid
    	Sadwich:    CoreKork
    	Harts:      Epoxy
    	Process:    Vakuum
    			

    Beskrivning

    Ett mycket prisvärt och tåligt laminat med mycket bra egenskaper. Kombinationen med Vakuumsugen epoxy och coreKork är unikt i prisklassen och ger ett laminat av väldigt hög och hjämn laminatkvalitet och en som är mycket svårslagen i prisklassen Kol eller Kol/Aramidfiber styvar upp mittpartiet lite extra. Detta laminat är utmärkt till ungdomskajaker och motionskajaker för alla som inte vill lägga för mycket pengar på en kanot men som ändå vill ha en riktigt bra kajak.

    
    	Fiber:      Glasfiber/kol eller Aramid
    	Sadwich:    HD-PVC skum
    	Harts:      Epoxy
    	Process:    Vakuum
    			

    Beskrivning

    Många tror att man måste ha dyra fiber för att kunna bygga styva lätta kajaker. Sport har samma fiberuppsättning som Training men har samma distansmaterial som Racing och pro elite. Att ha ett så bra distansmaterial i kombination med en hög andel glasfiber gör det möjligt att få en kajak som är byggd exakt som de allra dyraste men till ett fantastiskt pris och dessutom möjligheten att få ett lätviktslaminat om man så önskar Detta laminat är utmärkt till alla som tar sin paddling på allvar och vill en riktig prestandakajak för att poängtera hur bra det här laminatet verkligen är så har kanotister både vunnit VM medaljer i marathon både i k1 och k2 och kvlat till OS i kajaker av denna materialklass

    Varianter

    Varianter

    
    	Racing   = Maximal styvhet
    	Marathon = Låg vikt
    			
    
    	Fiber:      Däck Glasfiber/Skrov Kol och eller Aramid
    	Sadwich:    HD-PVC skum
    	Harts:      Epoxy
    	Process:    Vakuum
    			
    Beskrivning

    Detta är materialklassen som de flesta elitkanotisterna har på sina K1:or Ett fantastiskt bra laminat helt enkelt och i marathon utförande helt ohotad i prestanda för pengarna.

    Varianter
    
    	Racing   = Maximal styvhet
    	flod     = Tålighet i skrovet med låg vikt
    	Marathon = Låg vikt
    			
    
    	Fiber:      Kol och eller Aramid
    	Sadwich:    HD-PVC skum
    	Harts:      Epoxy
    	Process:    Vakuum
    			

    Beskrivning

    För dig som vill ha det allra bästa. Här pratar vi om de där sista hundradelarna det känns ju alltid bra att ha det bästa. Skilnaden i en k1:a är väldigt liten men för Högvolyms K2 och för K4 är materialet absolut att rekommendera.`

    Varianter
    
    	Racing   = Maximal styvhet
    	flod     = Tålighet i skrovet med låg vikt
    	Marathon = Låg vikt
    			

    Färgval

    Här kan du provdesigna din kajak vad gäller färg. Det verkliga färgvalet/designen är inte lika begränsad så har du en annan ide hör av dig till oss så försöker vi fixa det. Andra färger och designs kan göras på förfrågan med ralnummer och skiss.

    karbon och carbon/kevlar bara möjligt på Racing skrov PRO-elit skrov och däck



    Sits

    ovan är några av de sitsar som finns att välja på

    Standard är en vanlig ganska platt racingsits lätt att rotera i och bra sitthöjd för den med bra balans höjbar 1 cm

    Låg samma som Standard fast 1 cm lägre

    Extra Låg samma som Standard fast 13 mm lägre kräver lägre ställning ej höjbar

    Highback sits med hög ganska rak bakkappa samma höjd som standard

    Hybrid som en blandning mellan Standard och highback

    Rotation roterande sits med höga stödjande fenor baktill och med nedsänkningar för sittbenen för att sitta riktigt bekvämt och få ut maximalt ur rotationen


    Fotstöd

    bild på några av de fotstöd som fins

    Standard fotstöd med smal platta och pinnstyrning (ej i surfskis)

    Full fotstöd med full platta så att man kan ha hela foten mot plattan och pinnstyrning (ej i surfskis)

    Pedal Standard fotstöd med smal platta och pedalstyrning

    Pedal Full fotstöd med full platta så att hälarna kan trycka mot plattan och pinnstyrning (standard i surfskis)


    Roder

    rätt roder kan vara väldigt avgörande för hur kajaken uppfor sig och hur du trivs i kajaken

    http://paddelkraft.se/bilder/rudders.png

    Sprint k1

    balanserat (ungefär lika mycket yta framför som bakom rotationsaxeln) djupt stickande roder väldigt lättstyrt med väldigt lite kraft på styrpinnen. bromsar väldigt lite vid små roderutslag och är därför en favorit bland sprintkanotister. Rodrets balancerade narur gör oxå att rodelinorna inte behöver vara särskilt spännda nackdelen är att allt som kommer i rodrets väg fastnar och man måste stanna för att få av det och att denna typ av roder är väldigt känsligt om man kör på någonting under vattnet .

    Sprint k2

    Samma som k1 fast djupare många sprintkanoiser och en hel del moionärer oxå kör med detta roder på sin k1:a för att få kajaken att gå absolut rakt och få snabb och precis respons vid väldigt små roderutslag.

    Sprint k4

    Samma som k2 fast djupare kan användas på k2:a för att få kajaken att gå absolut rakt och få snabb och precis respons vid väldigt små roderutslag eller som ett surfroder på en surfski.

    Hybrid k1

    detta roder ser ut som spintrodret fast böjt bakåt för att saker inte skall fastna lika lätt och för att svänga bättre vid stora roderutslag men är fortfarande djupt och hämtande (en del area framför rotationsaxeln) så därför kan saker fortfarande fastna mellan kajak och rodrets utskutande del och rodret är fortfarande ganska känsligt men på inget vis lika illa som för sprint rodren

    priset för förbättringarna är att belastningen på roderpinnen blir lite högre man får jobba lite mer och roderlinorna måste vara bättre spännt. detta roder är ett vlädigt bra allroundroder för motionskanotisten eller sprintkanotister som tränar i vatten med mycket skräp i vattnet

    Hybrid k2

    Samma som k1 fast större

    Marathon

    Ett klassiskt marathonroder. Väldigt grund profil och kraftigt bakåtlutad framkant detta ger ett väldigt tåligt roder som nästan ingenting kan fastna på och som svänger extremt bra i låga farter med stora roderutslag. detta roder passar bra på på tävlingskajaker med mycket rocker för lätta personer nackdelen med detta roder är att nästan all area är långt bakom rotationscentrum så man får jobba ganska hårt med styrningen och att man måste ha superspända och helstumma roderlinor om man vill ligga på våg i höga farter.

    Marathon L

    Samma som ovan fast lite större ger lite distinktare styrning och gör att man kan styra med lite mindre roderutslag. I stort sätt alla marathon kanotister i världscupen som kör zedtech lör detta roder på sina k1 or. Detta roder är även ett riktigt bra roder att ha på klubbkajaker tack vare att de är så robusta.

    Marathon K2

    Samma som ovan fast ganska mycket större denna form på roder är standard på marathon k2:or men är oxå ett bra alternativ som roder på k1 havsracers och surfskis eller andra lite mer trögsvängda kajaker om du paddlar mycket i vatten med skräp eller om du paddlar i lugnare vatten med måttlig risk för grundstötning.

    Surfroder

    stort stickande roder med mer yta än sprint k4 allt för att få så bra roderverkan som möjligt när man surfar i grov sjö

    Släproder

    om du paddlar i strömmande vatten med forsinslag eller annat vatten i vatten där du oundvikligen och ofta paddlar över grunda stenar som slår i kajakens botten är detta rodret för dig rodret sitter fast uppepå kajaken och hänger bakom kajaken så att det kan fjädra bakåt vid bottenkänning. Nackdelen med dessa roder ur en motions/träningssynpunkt är att saker lätt kan fastna i rodret och att rodrets placering gör att man får ganska dålig roderverkan och det behöver vara väldigt långt för att garantera att det är i vattnet vid hög sjö vilket oxå kan göra det känsligt för krafter från sidan eller om man backar på någonting